Bezinning

Afgelopen weekend was haast een perfect weekend. De vrijdag begon zoals ‘ie tegenwoordig elke week begint: met vrienden op de bank Downton Abbey kijken, sake drinken en sneeuwcrackers eten (zoute rijstcrackers met een wit zoet bovenlaagje). Op zaterdag moest ik een aantal klussen afronden voordat ik om vier uur met mijn vrienden zou beginnen aan iets waar ik me heel erg op heb verheugd: de leesclub.

For the record, ik ben ook niet dol op op de benaming ‘club’ en verwelkom elke suggestie voor een naam die minder ‘boomhutgevoel’ heeft.

Het idee om een leesclub te beginnen startte toen de zomerse hitte plaats maakte voor koele herfstdagen. Ik kreeg spontaan zin in pompoen (haalbaar), saucijzenbroodjes (minder haalbaar), dikke truien (absoluut nodig) en … lezen. Met boeken is het echter meestal zo dat tenzij ik me in een vliegtuig of op een strand bevind, ik geen boek uitgelezen krijg. En zelfs nu ik het slechts zo druk heb als ik het mezelf maak, gebeurt het niet echt dat ik een boek pak – ik zet meestal een serie aan. En in het zeldzame geval dat ik wél lees, zijn het dezelfde soort auteurs die ik lees.

Veel van mijn vrienden hier hadden hetzelfde gevoel – zeker nu iedereen serieus met zijn of haar onderzoek is begonnen, leest iedereen hooguit veel non-fictie maar weinig fictie. Snel genoeg hadden we een groepje gelijkgezinden bij elkaar voor een leesclub. De enige regels: elk boek dat we lezen moet fictie zijn, mag niet meer dan 400 pagina’s bevatten en niemand van ons mag het eerder gelezen hebben.

Afgelopen zaterdag was onze eerste boekbespreking: Super Sad True Love Story van Gary Shteyngart.  Iedereen was het er aardig over eens dat het een super sad boek was dat eng dicht bij true kwam, maar weinig weg had van een love story. Gelukkig waren we het niet in die mate eens met elkaar dat we niks meer te discussiëren hadden voordat we de wijn opentrokken en een pizza bestelden. Goede avond!

Zondag was ook een dag waar ik naar uit had gekeken: een yoga retraite. Sinds een maand na mijn aankomst in Japan doe ik wekelijks aan yoga. Ik ben inmiddels veel leniger en sterker dan voorheen en zelfs een beetje minder rusteloos. Mijn lerares organiseert af en toe een retraite in een tempel die zo mooi is dat je al kalm wordt zodra je de kamer binnenloopt.

IMG_4895

IMG_4897

IMG_4894

IMG_4893

Mijn vrienden en ik waren één en al positieve energie na de retraite. Als kers op de weekend-taart gingen we naar Kiyomizu-dera – “de tempel van het pure water” – gelegen op een heuvel ten oosten van de Kamo-rivier. De herfstbladeren waren op de top van hun kleurrijke verval en bij de tempel werden de bomen opgelicht. Kiyomizu is sowieso een mooie tempel, maar de verlichting maakte het extra sprookjesachtig. 

IMG_4852

IMG_4890

IMG_4891

IMG_4888

IMG_4892

Vervolgens stemden we unaniem voor een warme chocomel bij Starbucks om de zondag af te sluiten. Ik zou het een weekend van bezinning kunnen noemen, ware het niet dat we daarvoor op zaterdag teveel wijn hebben gedronken…

Standard

5 thoughts on “Bezinning

  1. SuperMegaAwesome Adventure Club! Een veel betere naam 😉 Jullie hebben al een lijst boeken waarschijnlijk, maar ik ga natuurlijk wel boeken aanraden natuurlijk. 😉

    – The Ocean at the End of the Lane, door Neil Gaiman
    – The Disreputable History of Frankie Landau-Banks, door E. Lockhart
    – Extremely Loud & Incredibly Close, door Jonathan Safran Foer
    – The Golden Compass, door Philip Pullman
    – Paper Towns, door John Green
    Allemaal boeken waar ik heel snel doorheen ging en die goed geschreven en mooie verhalen bevatten, en die onder de 400 pagina’s zijn.
    (Dit zijn de goodreads profielen van die boeken: Ocean
    Frankie
    Loud
    Compass
    Towns
    of je kan naar mijn profiel gaan en bij mijn favorieten kijken :P)

    Goodreads is sowieso misschien wel leuk om de boeken die je leest mee bij te houden. Ik vind het in elk geval erg fijn. (Ik heb ook nog allemaal boeken die dikker zijn die ik wil aanraden, maar jullie hebben die regel natuurlijk niet voor niks.)

    Voel je vrij dit allemaal te negeren natuurlijk!

    Ik zou willen dat ik beter mijn (yoga)oefeningen zou bijhouden, maar dat is iets waar ik dan geen tijd voor maak en ik series ga zitten kijken.

    • Prachtig! Klinkt als een boektitel, dus toepasselijk 😉

      Bedankt voor de lijst – eerlijk gezegd komen de boeksuggesties nog niet de spuigaten uit, dus je suggesties zijn zeer welkom! We zijn nu ‘And the Mountains Echoed’ van Khaled Hosseini aan het lezen.

      Het blijkt al moeilijk genoeg voor iedereen om een boek van 300 pagina’s in een maand uit te lezen, dus vandaar dat we het inderdaad voor nu bij deze dikte houden. Het lijkt me echter erg gaaf om een keer een boekclub te beginnen met meer ‘pagina-ambitie’ 🙂

  2. Now dan krijg je hier nog een hele lijst aanbevelingen. 🙂
    In willekeurige volgorde:
    The Hundred-Year-Old Man Who Climbed Out of the Window and Disappeared, door Jonas Jonasson. Een Zweeds boek dat ik in de Nederlandse vertaling gelezen heb, maar dat ook in het Engels vertaald is.
    Life of Pi, door Yann Martel (ook erg mooi verfilmd, dus leuk om samen met die je club ook de film te kijken)
    The Lovely Bones, door Alice Sebold
    Let’s Pretend This Never Happened (A Mostly True Memoir), door Jenny Lawson
    Mort, door Terry Pratchett (Het is het vierde boek in de discworld serie, maar het eerste met deze hoofdpersonages, dus dat is geen probleem.)
    Dancing Barefoot, door Wil Wheaton
    Remedy, door Anne Marsella
    Good Omens, door Terry Pratchett en Neil Gaiman
    The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, door Mark Haddon
    The Girl Who Loved Tom Gordon, door Stephen King
    The Coma, door Alex Garland
    Will Grayson, Will Grayson, door John Green en David Levithan
    – En natuurlijk: The Hobbit, door J.R.R. Tolkien

    Volgens mij is dit wel een mix van niet teveel fantasy zo. 🙂 (Veel van de fantasy boeken die ik zou willen aanraden zijn vaak dikker. 😉 )

    En als de boeken die ik eerder van John Green en Neil Gaiman had aangeraden bevallen, dan zou ik zeggen, lees alles van die auteurs wat binnen jullie pagina norm valt (en de rest van Neil Gaimans werk in je vrije tijd :P) En als The Golden Compass bevalt dan zijn daar nog twee vervolgen op. (The Golden Compass kan prima alleenstaand gelezen worden hoor.)

    • Woehoe, dank! Kan ik weer even mee vooruit 🙂

      Terry Pratchett is al een paar keer voorbij gekomen bij de suggesties maar nog niet gekozen – een vriend van mij hier is groot fan. Ik hoor altijd goede dingen over hem, maar heb nog nooit iets van hem gelezen. Ik las vroeger wel fantasy, tegenwoordig nauwelijks – niet met opzet, maar ik denk dat ik er gewoon een beetje op uitgekeken was ofzo. Misschien dat ik dan weer eens ga beginnen met één van Pratchett 😉

      Oh, en Gaiman is een held!

Leave a Reply

