Koud

Amper een maand geleden postte ik nog dit op Facebook:

20131115-233512.jpg

Dat is voorbij.

“Gelukkig, er is gerechtigheid in de wereld”, zul je nu denken. Dat is niet helemaal waar, want in Utrecht wordt het vandaag een graad of negen en hier in Kyoto geeft het kwik om zeven uur ‘s avonds nog veertien graden aan.

Ik heb in Japan nooit eerder het najaar meegemaakt. Als ik aan Japan denk, dan denk ik aan de aangename lente en snikhete zomer. Toen ik van andere expats hoorde dat de winter in Japan echt heel koud was, nam ik dat niet zo serieus – met name omdat het uitspraken van mensen uit Thailand en Italië betrof. Gewoon niks gewend, dacht ik dan.

Inmiddels begrijp ik het beter. Een vriendin van mij verwoordde het vandaag als volgt: “We zijn wel aan kou gewend, maar dan de kou die je ervaart tussen twee warme plaatsen. Hier in Japan is het binnen net zo koud als buiten.”

Voor de duidelijkheid: Japanse huizen hebben geen centrale verwarming. Ze zijn niet of nauwelijks geïsoleerd, hebben slechts enkel glas. Niet alleen kost het veel energie om een ruimte te (blijven) verwarmen, de kosten voor elektriciteit zijn hier ook nog eens erg hoog. Japan produceert maar heel weinig energie zelf (zeker nu de meeste kerncentrales stilliggen sinds Fukushima) en moet dus een groot deel importeren. Wil je een éénkamerappartement als het mijne dus lekker knus houden, dan kost dat je een euro of tachtig extra per maand.

Vandaar dat ik mijn vrijdagmiddag heb gewijd aan het winterklaar maken van mijn huisje. Daar gebruik je in Japan bubbelplastic voor, dat je met dubbelzijdig tape op de ramen plakt. Kieren en naden plak je dicht met foamtape. Krijg je meteen een mooi pixeleffect in je uitzicht.

20131115-233121.jpg

Verder zag ik onlangs dit voorbij komen op Facebook:

Ik denk dat de winkelmedewerkers van het tuincentrum het maar vreemd vonden dat ik verschillende bloempotten omkeerde en over kleinere bloempotten zette, maar goed. Ik heb de mini-verwarmer vanmiddag opgesteld en ‘aangezet’, maar tot nu toe verwarmt het niet heel veel. Ik denk dat er nog veel vocht in het aardewerk zit (er kwam zeker een uur lang een lichte damp vanaf), hopelijk werkt het beter wanneer dat vocht eruit is.

Gelukkig komt binnenkort het elektrische deken binnen dat ik op Amazon Japan heb gekocht. Ik verwacht dat die in de winter snel mijn beste vriend gaat worden.

Standard

6 thoughts on “Koud

  1. Joke says:

    Hoi Marlies, als je vanuit Nederland weer teruggaat naar Japan mag je mijn Donzen sloffen wel mee nemen om de Japanse kou in ieder geval de “voet” te bieden. Nog ff volhouden dus…..

  2. Helena says:

    Hoi Marlies,
    Zal ik je sponsoren? Een sponsorloop houden met mijn groep? Hou mijn nichtje warm in Japan!
    Ik zal Aki onze Japanse stagiaire eens vragen of ze nog tips heeft. Wij krijgen ook Japans bij ons op school. Alleen de hoogbegaafden…….
    Een warme knuffel vanuit je ouderlijk huis. Helena

Leave a Reply

