Zingen en lezen

Mijn keel is inmiddels gelukkig hersteld van afgelopen vrijdag. Zaterdag en vooral zondag was mijn stem volledig aan gort. Dat krijg je van zeven uur (!) karaoke.

Het zal je waarschijnlijk niet verrassen, de populariteit van karaoke in Japan is enorm. Het is ook wel te begrijpen waarom. Er zijn in de stad overal gelegenheden waar je een privé-ruimte kan huren, wat de situatie alvast minder gênant maakt dan een club of café waar je voor veertig vreemden moet gaan staan. Bovendien is elke booth uitgerust met een stereo waarmee je de toonhoogte en BPM van een nummer kan aanpassen (mocht je niet gezegend zijn met het bereik van Mariah Carey). Het allerbelangrijkste echter: het is goedkoop. Voor onze zangmarathon plus nomihoudai (onbeperkt drinken) betaalden we per persoon nog geen vijftien euro.

De vorige keer dat ik naar karaoke ben geweest was dat wel anders, overigens – het baliepersoneel van die tent maakte gretig misbruik van onze beperkte taalkennis en het ingewikkelde bestelsysteem. Bij Rainbow, waar we dit keer naartoe zijn gegaan, hadden we een veel betere ervaring.

Mijn vrienden en ik besloten om het de volgende dag rustig aan te doen. Op het terrein van een tempel vlakbij KyoDai werd een tweedehands boekenmarkt gehouden en gezien het mooie heldere herfstweer leek het ons een prima idee om daar wat rond te schuifelen.

Ik had mezelf wijsgemaakt dat ik hoogstens twee boekjes zou aanschaffen, maar dat liep natuurlijk anders.

In de houten kisten waren niet alleen boeken te vinden, maar ook blokdruk en washi (speciaal Japans papier).

IMG_4431

De variatie aan soorten boeken was erg groot – ik vond onder andere een leporello met tekst en illustraties over astrologie…

IMG_4420

…en een boek met theaterteksten voor kabuki. Deze vette letterstijl is typisch voor de Edo-periode (1600-1868) waarin kabuki opkwam. De rode letters geven de uitspraak aan van minder bekende tekens, zodat acteurs vloeiend hun teksten kunnen reciteren.

IMG_4421

Bij een andere kraam stuitte ik op de jackpot: een verzameling jaaroverzichten van de Japanse reclamebranche. Ik heb er eentje uit 1976 én uit 1990 op de kop getikt. Mag jij raden welke ontwerpen het oudst zijn!

IMG_4428

IMG_4429

IMG_4430

Mooi toch hoe goed de Japanners zijn in compositie en heldere graphics…

IMG_4427

IMG_4425

Verder vond ik nog een boek uit 1986 met allerlei datavisualisaties. Daar zitten wel wat retro juweeltjes bij:

IMG_4424

IMG_4423

IMG_4422

Hoewel ik niet van plan was om zoveel te kopen, ben ik wel blij dat ik het gedaan heb. Het rondstruinen op de markt herinnerde me eraan dat je niet altijd gericht op zoek hoeft te gaan naar antwoorden op je onderzoeksvragen. Soms is het productiever – en leuker! – om afwezig de stapel papieren in een houten kist door te bladeren en jezelf te laten vinden door een boek.

Daarnaast was de karaoke zo goedkoop, dat een paar investeringen in mijn boekenkast er wel vanaf konden. Bovendien: mocht ik  ooit als expert van het één of ander mijn mening geven aan de NOS, moet ik voor mijn interview wel een indrukwekkende achtergrond  kunnen samenstellen…

Standard

4 thoughts on “Zingen en lezen

Leave a Reply

