Kyoto Nocturne

Hier in Kyoto hebben we een paar warme dagen achter de rug. Ik heb er als echte Nederlander uitbundig van genoten, want hoewel er meer warme dagen gaan zijn, zullen ze voorlopig niet droog blijven.Tsuyuu, het regenseizoen, is om de hoek en zal het grootste gedeelte van juni in beslag gaan nemen. Het meest zuidelijke eiland van Japan, Okinawa, heeft de twijfelachtige eer om als eerste de regenwolken te mogen verwelkomen. Zelf heb ik vlak na aankomst al een regenpak aangeschaft – een nogal bescheiden geval als ik het vergelijk met de installaties waar anderen mee rondfietsen. Sommigen lijken op vogels, de cape zo groot dat ‘ie zich over de hele fiets uitstrekt, een snavelachtig regenscherm voor het gezicht. Nu is het echter de meeste dagen nog heet en droog. Dat wil zeggen: het regent niet, maar de luchtvochtigheid maakt het buiten dik en zwaar.

Hier in de bergen wordt de verandering in seizoenen ook op andere manieren aangekondigd. Het wordt vooral zichtbaar wanneer ik terugfiets naar huis vanuit de universiteit. Langzaamaan worden de straten steeds rustiger, de huizen steeds groter en traditioneler, de tuinen ruimer. Dan kom ik plotseling op een spectaculair vista uit: een meer met daarachter de bergen. De weg loopt daar een steile heuvel op die -houd ik mij voor- me elke dag een stukje dichter bij een wielercarrière brengt. Nadat ik mijn Mont Ventoux overwonnen heb ben ik ineens in een andere omgeving: van de grote stad ben ik in een dorp beland. Grote familiehuizen worden omgeven door kleine stukken akkerland. Sommige huizen zijn nog versierd met vlaggen in de vorm van karpers voor Kodomo no Hi, een nationale feestdag ter ere van kinderen die elk jaar op 5 mei plaatsvindt.

In voorbereiding op het regenseizoen zijn een paar weken geleden de laatste gewassen geplant en de rijstvelden onder water gezet. Het spiegelende water is met name in de avond een mooi, mysterieus gezicht. Niet alleen mensen voelen zich erdoor aangetrokken, na zonsondergang worden de velden bevolkt door orkesten van krekels, kikkers en padden. Sommige beestjes klinken heel hoog en schril, bijna elektrisch, anderen -met name de padden- klinken zo diep en zwaar dat je je afvraagt hoe in vredesnaam zo’n geluid uit zoiets kleins kan komen. De klanken zijn zo verschillend per rijstveld en per moment, dat ze me aan concerten doen denken, met elke openluchtzaal een eigen uitvoering. Ik heb vandaag een paar “nocturnes” opgenomen op verschillende locaties onderweg naar huis. Wat ik ermee ga doen weet ik nog niet, maar het is interessant genoeg om te blijven verzamelen.


De onscherpe lichtpunten die je hier ziet zijn lantaarns die een eindje achter het rijstveld de berg op gaan. Aan de voet van die berg staat een grote stenen torii (een poort) die de ingang naar een shinto schrijn aangeeft, dus bovenop de berg zal er eentje zijn.


Als je goed luistert hoor je in deze video behalve de ‘normale’ geluiden van krekels en kikkers ook een rakelend geluid, als van een zware houten kar of schuifdeur die in beweging wordt gezet. Dat komt echter ook van een beest! Ik denk een pad…


Deze video heb ik gemaakt bij het restaurant in de buurt van mijn appartement. Door het open raam kon ik iemand horen die aan het opruimen en afwassen was na een lange werkdag (dat hoor je helaas niet zo goed in de opname, ik zal het opnieuw moeten doen met een goede recorder). In het omringende groen zat een enkele krekel heel hard z’n best te doen om op een elektrisch apparaat te lijken.

O-yasumi! Slaap lekker!

Standard

3 thoughts on “Kyoto Nocturne

  1. Hoi marlies. Als je een ipad hebt kun je heel makkelijk de irecorderapp downloaden super handig om op te nemen. Het was weer leuk je verslag te lezen. Truste en sweet dreams. Anneke

  2. Pingback: Weekend! | Alleen in Kyoto

Leave a Reply

